سفارش تبلیغ
صبا ویژن
football
   مشخصات مدیر وبلاگ
 
    آمارو اطلاعات

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
کل بازدید : 3486
کل یادداشتها ها : 3

نوشته شده در تاریخ 89/11/15 ساعت 12:45 ع توسط mehran mehregan


دگینامه: علی دایی (1348-)

زندگینامه: علی دایی (1348-)
ورزش > فوتبال  - همشهری آنلاین:
علی دایی کاپیتان سابق تیم ملی و رکوددار گل‌های زده ملی متولد متولد اول فروردین 1348 (21 مارس 1969) اردبیل است

وی که در حال حاضر سرمربی تیم سایپا است فارغ‌التحصیل مهندسی متالورژی از دانشگاه صنعتی شریف است. دایی به همراه رحمان رضایی و علی‌رضا اکبرپور از جمله بازیکنانی است که توسط ناصر حجازی به فوتبال ایران معرفی شده است.

 

دوران باشگاهی
اولین تیم باشگاهی علی دایی استقلال اردبیل است. پس از آن دایی یک فصل برای تاکسی‌رانی تهران بازی کرد و از آن‌جا به بانک تجارت رفت. دایی چهار سال برای بانک تجارت توپ زد و بالاخره در سال 1373 به تیم محبوب پایتخت پرسپولیس پیوست.

در سال 1375 و پس از درخشش در جام‌ملت‌های آسیا، دایی یک فصل در تیم السد قطر بازی کرد و از آنجا به همراه کریم باقری به تیم آرمینیا بیله‌فید در بوندس لیگا پیوست.

وی پس از این تیم با نظر مساعد فرانتس بکن‌باوئر و با یک قراردا چشمگیر - بالاترین مبلغ قرارداد یک بازیکن آسیایی- به تیم بایرن‌مونیخ پیوست.

دایی در بایرن منونیخ عنوان اولین بازیکن آسیایی را که در جام‌باشگاه‌های اروپا بازی کرده است را به دست آورد. دایی در مونیخ بازیکن مورد علاقه طرفداران تیم بایرن به شمار می‌رفت اما مربیان این تیم همچون طرفداران به وی علاقه نداشتند و به همین خاطر دایی فرصت زیادی برای بازی در این تیم را به دست نیاورد.

daeiدایی پیش از آن که قراردادش با بایرن مونیخ تمام شود و در سال 2000 راهی هرتا برلین شد. دایی در هرتا برلین دوران خوشی را پشت سر گذاشت و بهترین بازی‌هایش در جام باشگاه‌های اروپا را در این تیم انجام داد. وی با تیم هرتا برلین و در چارچوب جام باشگاه‌های اروپا در یک بازی دو بار دروازه چلسی را گشود و یک بار در سن‌سیروی میلان دروازه آث‌میلان را فرو ریخت.

اما با این حال هرتا هم دیگر جای ماندن برای دایی نبود. در این تیم هم به دایی بازی نمی‌رسید و کاپیتان تیم ملی ایران با این‌که پیشنهاداتی از تیم‌های لیگ‌برتر انگلیس، جی لیگ ژاپن و راپید ویت اتریش داشت در سن 34 سالگی به خاورمیانه و تیم الشباب قطر بازگشت.

پس از آن دایی در سال 2003 به پرسپولیس بازگشت و پس از یک سال حضور در این تیم به صبا باتری رفت. دایی یک سال هم در صبا باتری بود و پس از آن در حالی که همه فکر می‌کردند از فوتبال خداحافظی خواهد کرد به تیم سایپا پیوست.

وی در سایپا سرمربی و بازیکن این تیم شد و سایپا را برای اولین در لیگ‌برتر کشور قهرمان مسابقات کرد[سابقه موضوع]. دایی پس از قهرمانی با سایپا برای همیشه از فوتبال به عنوان یک بازیکن خداحافظی کرد.

علی دایی از فوتبال خداحافظی کرد

دوران ملی
دایی اولین بازی ملی خود را در خرداد ماه 1373 در تهران و در برابر پاکستان انجام داد. وی در سال 1994 با 5 گل‌زده در 4 بازی بهترین گل‌زن رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 1994 آمریکا لقب گرفت.

سال 1996 علی دایی از سوی کمیته تاریخ و آمار فدراسیون بین المللی فوتبال با 20 گل‌ زده به عنوان برترین مهاجم تیم‌های ملی سال انتخاب شد. دایی 4 گل از این گل‌ها را در یکی از به یادماندنی‌ترین بازی‌های تیم ملی به کره جنوبی زد. ایران در مرحله نهایی جام‌ملت‌های آسیا 1996 در امارات کره جنوبی را با نتیجه 6 بر 2 درهم شکست که 4 گل این بازی را علی دایی به ثمر رساند.

On November 17, 2004, Daei scored four goals against Laos in a World Cup qualifier, giving him 102 goals and making him the first male player to score 100 goals in international play

گل‌زنی‌های دایی همچنان ادامه پیدا کرد تا این که عنوان برترین‌ گل‌زن بازی‌های ملی جهان را از فرانس پوشکاش مجارستانی ربود.  وی در سال 2003 هشتاد و پنجمین گل ملی خود را به لبنان زد و خود را در تاریخ جاودانه کرد. اما این پایان کار علی دایی در تیم‌ ملی نبود. وی در سال 2004 و در چارچوب مقدماتی جام جهانی 4 بار دروازه لائوس را گشود و اولین مردی لقب گرفت که 100 گل ملی به ثمر رسانده است. آخرین حضور ملی دایی به بازی تیم‌ ملی ایران و آنگولا در جام جهانی 2006 آلمان باز می‌گردد. دایی در این جام با انتقاداتی بسیار زیادی از سوی منتقدانش روبه رو و پس از جام جهانی 2006 بدون این که اجازه دهد برایش یک بازی خداحافظی ترتیب داده شود از فوتبال ملی خداحافظی کرد.

دایی 149 بار برای تیم ملی به میدان رفته است که با این رکورد در جمع 10 بازیکن برتر تاریخ فوتبال از لحاظ تعداد بازی‌های ملی‌ قرار می‌گیرد. دایی در سال 2007 در تیم منتخب جهان برای بزرگداشت تولد هشتاد و نه سالگی ماندلا به میدان  رفت [سابقه موضوع]و در همین سال به عضویت کمیته فوتبال فیفا در آمد[بیشتر].

دوران مربیگری

علی دایی در تاریخ 12 اسفند 86 (2 مارس) به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد و 9 فروردین سال 1388 در پاسخ به درخواست‌های مردم و به دلیل کوتاهی سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان در انجام وظایف و کسب نتایج ضعیف تیم ملی فوتبال در بازی‌های مقدماتی جام جهانی، علی دایی از سرمربیگری تیم ملی برکنار شد.

دایی 7 دی سال 1388 به عنوان جانشین کرانچار سرمربی تیم پرسپولیس شد. 28 آذر سال 1389 پس از 5 باخت پیاپی، وی از سمت خود کناره‌گیری کرد اما مدیرعامل باشگاه نپذیرفت و از تصمیم خود منصرف شد.

افتخارات

 

  • دو بار حضور در جام جهانی در سال‌های 1998 و 2006
  • سه بار حضور در جام‌ ملت‌های آسیا و کسب یک عنوان سومی در سال 1996
  • قهرمانی در بوندس لیگا 99-1998
  • قهرمانی در باشگاه‌های ایران پرسپولیس 96-1995 سایپا 07-2006
  • جام حذفی آلمان بایرن مونیخ 99-1998
  • جام حذفی ایران صبا باتری 05-2004
  • بهتریان بازیکن آسیا







طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ